Att förändra

Jag tycker om de orden. Jag tror nämligen att förändring leder till något bättre, annorlunda, något nytt. Förhoppningsvis ny kunskap och nya möten med människor.

Men det är svårt att förändra och förändringsprojekt brottas oftast med tre huvudområden.

Min egen, prioriterade ordning:

  1. Människor (Ansvar, Kultur, Organisation)
  2. Arbetssätt (Processer, hur saker görs)
  3. Teknik (System)

Problemet är att i den värld som jag arbetar i så kommer tekniken först. Med rätt teknik så kommer arbetet att gå som i en dans.

Tror man, men sanningen är att rätt teknik inte gör någon lycklig om arbetssätten inte är klarlagda och ansvaret utdelat. Ny teknik skapar troligen bara mer frustration till en högre kostnad.

Att skylla på tekniken är dessutom ett bra sätt att inte ta ansvar och att dölja att man inte får saker gjorda.

Det är de två första områdena vi måste arbeta med för att förändringen ska bli av och bli bra.

Bara jag får en ny dator först….

pb



Kommentera

