Läxor på #skolchatt

Har just avslutat en twitterdiskussion #skolchatt som alltid finns för att stimulera mig och dig som lärare. På torsdagskvällar klockan 20 för er som vill lära er mer. Sök på # ovan.

Det är en lärare, Anna Kaya, i Sigtuna som är initiativtagaren. Hon har många strängar på sin lyra. Till vardags undervisar hon nyanlända elever åk 1-6.

Sammanfattar här kort mina och andras tankar från kvällens diskussion.

  • Läxor kan användas för att koppla ihop hem och skola.
  • Läxor måste följas upp noga och ha en tydlig tanke.
  • Jag är mer förtjust i så kallade förberedelseläxor. Dvs eleven tittar på materialet som jag ska gå igenom innan lektionen så att jag kan hålla lektionen på en högre nivå. 
  • Då har eleven frågor på dagens lektion istället för på förra lektionen.
  • Läxor är bra för barn som har svårt att hinna/få ro tänka färdigt i skolan.
  • Läxor är bra som färdighetsträning.
  • Läxor är bra för de som inte får tillräcklig utmaning i skolan.
  • Läxor kan vara en stor belastning för ensamstående föräldrar med många barn.

 Nu ska jag ro för att också motionera kroppen.

pb



Kommentera

