Hattie och skolnära forskning

Här i Mora ska det inom en snar framtid inrättas skolforskartjänster. Skoj tycker jag eftersom jag tycker om forskning efter några år på Karolinska institutet. Jag tycker också att skolan borde arbeta lite mer evidensbaserat, med andra ord leta upp de goda exemplen som finns och göra likadant.. Här kommer en artikel som ger stöd och initiativet med skolnära forskning som vår gymnasiechef vill ha.

pb

Hattie och skolnära forskning


One Comment on “Hattie och skolnära forskning”

  1. svenstefjorg skriver:

    Hej! Visst måste pedagogiken prioriteras framför tekniken!

    Härmed kan jag presentera en nyligen publicerad lärarhandledning: Att förädla information till kunskap – ett lärande arbetssätt med IKT av docent Jörgen Lindh och undertecknad (Books on Demand) . Boken är främst avsedd för lärarutbildning och lärarfortbildning. Se http://www.bod.se/index.php?id=3550&objk_id=667500!

    Vi vill med lärarhandledningen uppmärksamma en elevaktiv undervisning, som gynnar ett undersökande, kollaborativt och kritiskt granskande arbetssätt för att visa, hur det pedagogiska arbetet med IKT-användning kan utvecklas. Se artiklar och webbsida !

    Tidigare erfarenheter visar, att informationstekniken kan utgöra ett viktigt pedagogiskt stöd när det gäller att utveckla elevers samarbets- och kommunikationsförmåga samt förmågan att planera sitt eget lärande, vilket gör denna (IKT) till ett viktigt inslag i lärarutbildningen .

    Varmt välkommen att höra av dig med synpunkter och/eller frågor!

    Vänliga hälsningar
    Stefan Svedberg
    Fil.lic. i pedagogik


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s