Lektioner ska vara som en lins mot omvärlden

Jag är med i en bokcirkel i skolan där vi läser Hets av Sven-Eric Liedman. Idag diskuterade vi en del saker som har bäring på det som Chris Lehmann säger i ett föredrag som jag fick tips om igår. Nämligen att utbilda arbetare, inte medborgare är skolans främsta syfte. Kunskap ska främst vara användbar. Så lyder dagens skolpolitik.Både nationellt och internationellt. Skola ska inte bjuda på en (flummig) resa in i nya kunskapsområden, det är synd och skam att njuta av att få förkovra sig. Nyttigt ska det vara och jobb ska det ge.

Att som lärare våga ställa frågor utan svar, att låta sig läras som lärare och att lyfta fram kunskap som är bra att ha nu är några av Chris Lehmanns tips. Och att låta lektionerna vara en förstoringslins mot omvärlden i dag istället för små kunskapspaket som kanske, eventuellt och med lite tur kan komma till nytta i en avlägsen framtid.

Kloka ord som gör mig både fundersam, generad och upprymd.

Här är klippet.

pb



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s