Konsten att skilja modenyck från forskning

Det är ibland svårt att veta som lärare vad som är det bästa sättet att förmedla ett kunskapsområde.

På vissa områden finns det konkret, evidensbaserad forskning. På andra områden är det mer mode, politik och tyckande som får styra.

Torlkel Klingberg är professor vid Karolinska Institutet inom fältet kognitionsvetenskap. En blandning mellan neurologi och psykologi.

Han har skrivit en bok som han blir intervjuad om här. Där hand bland annat tar upp de senaste rönen angående lärande och hjärnan. Även intressanta tankar om minne och syreupptagningsförmåga. Kanske ska vi börja varje dag med ett konditionspass.

pb
UR Play


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s