Bättre betalt = bättre resultat?

Nej är det enkla svaret.

Det viktiga är att vi lärare, i detta fallet, får tillräckligt betalt så att vi tycker att frågan är ur världen och mindre intressant.

Det finns flera forskningsresultat som visar att regeln att om du gör detta bättre/fortare kommer du att få bättre betalt bara fungerar under begränsade omständigheter. Det är bara när det är enkla, rutinartade uppgifter. Så fort det är lite mer komplicerat så börjar vi fundera mer på pengarna än på uppgiften.

Här kommer en bra artikel från Daniel Pink (som arbetar med motivation och karriärsfrågor) på temat.

Sedan är frågan om vi tycker att vi får skäligt betalt eller ej.

Jag är nöjd. Är du?

pb

 

 



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s