Att vända (på) utbildningen

Vi blir alla upprymda av ”aha” upplevelser. Både lärare och elever. Kanske är det därför många av oss undervisar för att få vara med eleverna när de gör sina genombrott, när pusselbitarna faller på plats och bilden och kunskapen blir större och kanske griper tag i andra kunskapspussel.

Igår kväll fick jag lite av en ”aha” upplevelse. Grovt handlar det bland annat om att vända på lektion respektive hemarbete för eleverna. Men jag är även enormt imponerad över arbetet, tankesättet och liknelsen mellan matematik och att lära sig cykla.

Det finns enligt Salaman Kahn flera fördelar med att låta eleverna få genomgången av i detta fall ett matematisk problem hemma, i sin egen takt, på en tid som passar med möjlighet att ta om delar som man inte förstod. Då kan en genomgång passa fler (alla?) elever istället för som det ofta är idag, en genomgång i ett visst tempo på en viss tid och med begränsad möjlighet att ta om knepiga passager i resonemanget.

Den andra stora fördelen är att det finns då mycket mera lektionstid att hjälpa eleverna med det som de personligen vill ha hjälp med. Då används lektionerna mer till läxhjälp, diskussion i grupp, reflektion och mindre till envägskommunikation.

Här finns föredraget som jag blev inspirerad av.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s